מרק קומבינה לצמחונים וטבעונים

לפני חודש וחצי הכנתי מרק חורפי מחמם וממלא והייתי כה מרוצה מעצמי שהתכוונתי לפבלש אותו מייד. אלא מה, עיון קל בפייס הראה לי שכל חבריי בים או במכנסיים קצרים. זה היה (עוד) שבוע של חמסין במקום חורף. כיוון שכך החלטתי לחכות עם המתכון עד שיהיה חורף בישראל, והנה, ברוך השם, עבר כבר חודש וחצי וכבר ינואר ורק עכשיו יש טמפרטורות שכמעט חורפיות בישראל.

כיוון שאם אני אחכה עוד כנראה שזו תהיה שנת בצורת איומה החלטתי לקפוץ על ההזדמנות שלא חמסין ולהציע לכם מרק חורפי אמיתי. רק צריכה לציין: זה מרק מושלם ליום עצל. זה לא מרק מושלם לסופ"ש רומנטי, בטח לא עם בני זוג חדשים שטרם התרגלתם, הממ, לצדדים הפחות זוהרים שלהם. לא אפרט.

אניווי, זה מרק שנולד בעקבות הפיכתי לצמחונית. כיוון שהונגריה קצת מאותגרת בענייני חלבון שאינו בשר שומני התקשיתי קצת למצוא תחליפים ראויים לחלבון בארוחותיי. לפחות בחורף זה קל יחסית, כי זה הזמן למרקים עם קטניות. אתרי בריאות יספרו לכם שלכל קטנייה יש ערכים תזונתיים אחרים ולכן כדאי לגוון, ואני עושה כאן קיצור דרך ומגוונת בסיר אחד. אותם אתרים יציעו לכם לשלב דגנים מלאים עם הקטניות כי ככה תקבלו חלבון, ועל כן גם אותם אני דוחפת לסיר. מה קיבלנו – מרק שאמור להיות כולו בריאות ושלל חלבונים.

המשתתפים:

IMG_0467 copy
שלושה סוגי קטניות ושני סוגי דגנים מלאים. אחח, תחושת הקומבינה המושלמת

אליהם נצרף ירקות:

IMG_0469
במרכז: הבן המועדף, ג'ינג'ר

ותבלינים:

IMG_0471
כורכום, כי אני דוחפת אותו בכל תבשיל. פטרוזיליה יבשה: כי שכחתי לקנות טרייה. פפריקה מעושנת – מייד הסבר מורחב. כמון: כי עדשים, אבל ממש קצת כי אנחנו לא כל כך אוהבים. פפריקה רגילה: כי זו דרישת בסיס במזונו של האופנוען

הפפריקה המעושנת נמצאת פה כדי להרגיע את האופנוען. בהונגריה נהוג לעשות מרק עדשים בריא ומייד להרוס אותו עם חתיכות בייקון/אווז מעושן/נקניק שומני/גן חיות שלם שיוסיפו לו טעם מעושן של בשר. האופנוען מחבב כמובן את הגירסה ההונגרית, וכשהוא גילה שעברתי לעשות מרקים צמחוניים הוא טען שהוצאתי את החלק הכי טעים מהמרק. ככה נאלצנו לא להסכים עד שגיליתי את ההפפריקה המעושנת. רחרוח קליל שלה כבר יגלה לכם שיש לה טעם של בשר מעושן. עד כדי כך שהוספתי כפית נדיבה של זה למרק והופה, האופנוען הודה לי נמרצות שנכנעתי וחזרתי לבשל כמו שהוא אוהב. השארתי אותו חי באילוז'. לסיכום: פפריקה מעושנת מחזירה את טעם הבשר למרק שלכם. סבבה.

מצרכים לסיר מרק גדול:

שתי כוסות עדשים חומות/ירוקות (מושרות לשעה במים)

כוס עדשים שחורות שטופות ומסוננות

שתי כוסות שעועית קפואה (או כוס שעועית יבשה מושרית במים ללילה)

חצי כוס אורז מלא, שטוף

חצי כוס גריסים, שטופים במשך הרבה זמן

בצל גדול, פרוס

פלפל, רצוי ירוק, אפשר בכל צבע אחר בתכלס

שיני שום, כל המרבה הרי זה משובח. לפחות שתיים

ג'ינג'ר, סנטימטר קלוף וקצוץ (לא חובה)

שני גזרים, קלופים ופרוסים

שורש פטרוזיליה קלוף וקצוץ (או שורש סלרי, מה שיש בבית)

פטרוזיליה טרייה/עלי סלרי טריים

קצת שמן לטיגון

כפית או שתיים כורכום

כפית פפריקה מעושנת

כפית וחצי פפריקה רגילה

חצי כפית או פחות כמון

כף מלח

פלפל

מים רותחים

כך תעשו:

חממו את השמן בסיר, וכשהתחמם הכניסו לסיר את הבצל, פלפל, גזר, ג'ינגר ושורש הפטרוזיליה. כסו את הסיר וטגנו על אש בינונית כמה דקות טובות, עד שכל הירקות התרככו והזיעו יפה. ערבבו מדי פעם, שמרו שלא יישרף.

כשכל הירקות מיוזעים כדבעי הוסיפו לסיר את התבלינים כולל המלח והפלפל. ככה:

IMG_0473

ערבבו טוב טוב והוסיפו מייד את הקטניות – שני סוגי העדשים והשעועית. כיתשו מעל את השום וערבבו שוב כמו שצריך. כסו לשתי דקות ואז הוסיפו את האורז והעדשים וערבבו.

IMG_0475
השעועית פה לבנה, בשונה מזו האדומה הפוטוגנית שצילמתי בתמונת המרכיבים. כי שעועית קפואה הומצאה במיוחד בשביל מי שלא זוכרת להשרות את השעועית לילה קודם

בלי לחכות יותר מדי הוסיפו את המים הרותחים. כמה? עד שיכסה את הכל פלוס עוד כמה סנטימטרים. הביאו לרתיחה.

למי שלא איכפת מצמחוני/טבעוני אפשר להוסיף בשלב הזה מרק עוף במקום מים רותחים.

אחרי שרתח הנמיכו לאש קטנה ובשלו לחצי שעה. ואז תטעמו – אם חסר מלח או תבלין אחר, זה הזמן להוסיף. אם יש לכם עלים טריים – פטרוזיליה וסלרי – זה הזמן להוסיף.

IMG_0476

בשלו עוד חצי שעה ווודאו שכל הקטניות והדגנים רכים ומוכנים. אם חסר מים אז כמובן להוסיף. בכל מקרה מדובר במרק סמיך, על סף הנזיד. כשהכל רך – זה מוכן!

האופנוען בשלב זה מוסיף כף שמנת חמוצה למרק, כי אי אפשר להתגבר על גנים הונגרים. הוא טוען שזה מוסיף, אז אם אתם רוצים אפשר לנסות גם בגירסה ההונגרית. שיהיה בתיאבון.

  • אפשר לגוון – עדשים בכל צבע, שעועיות בכל צבע. רק גריסים או רק אורז, מה שיש בבית. הכי חשוב שיהיה מספיק נוזלים לרכך את הכל.

38 תגובות בנושא “מרק קומבינה לצמחונים וטבעונים

  1. זה מגרה. אני הולכת לנסות בזה הרגע . ממש גאוני מצידך להראות את המצרכים ולא רק לכתוב אותם …א- כי זה השלב שאני בד"כ מתייאשת. ו ב-בתור אחת שבסופר צריכה לשאול עוברים ושווים אם הירק בידי הוא פטרוזיליה או סלרי, נגיד, אז בטח ובטח לא מבדילה בין העדשים. ..

    אהבתי

    1. זה באמת מרק טעים. ניסית בסוף?? אני מאוד סקרנית איך יצא לך.
      (התמונה של הקטניות ממש גורמת לי לגאווה אגב, יצאה יפה)

      אהבתי

  2. יוווו את צמחונית! איזה יופי! עשית לי את היום ,וזה לא קל, היה לי יום מאוד קשה, כלב שלי נפטר ובכל זאת הצלחתי ממש לשמוח כשקראתי על הצמחונות. את תראי שאת לא מוותרת על כלום שנפתח בפנייך עולם קולינרי חדש עם הדגשים אחרים, בריאים ועסיסיים יותר. ועבדת יפה על האופנוען, דטס דה ספיריט.

    אהבתי

    1. האמת שאני בשאיפה לצמחונית כבר כמעט שנתיים. לא כתבתי את זה? כבר שנתיים שאני לא אוכלת יונקים. זה התחיל בזה. זה היה תהליך ארוך, התחלתי בצמצום בשר בבית, ובשנה האחרונה עברתי לפעם-פעמיים בשבוע ארוחה עם עוף/דגים, וכל השאר צמחוני. ועכשיו גם די הורדתי את העוף, ובחוץ מזמינה רק מנות ללא בשר, אז בכך הפכתי לדי צמחונית 🙂
      אבל אני ממש שמחה לשמוע שעודדתי אותך קצת ביום עצוב. מה קרה לכלב? 😦

      אהבתי

      1. אני טבעונית מטעמי מוסר אז תמיד מעודד אותי לשמוע על מישהו שצורך פחות בעלי חיים ואיתך דווקא הופתעתי עם כל הקולינריה הגבוהה והפוסטים על אוכל, לא ציפיתי (למרות שתמיד היה הקטע של אוכל בריא זא זה לא לגמרי מופרך). את מעוניינת להעביר לתזונה צמחונית גם את הבנים או שאין מצב? אחותי טבעונית אבל לילדים שלה היא קונה בשר.
        עדיין קשה לי לדבר על הכלב בהרחבה. זה או הרעלה (רעל שנתן השכן ואם אמצא במצלמות עדות לכך, כדאי לו לברוח מבולגריה) או איזה מחלה גנטית של הכליות שהתפרצה בבת אחת. לקחתם כבר כלב?

        אהבתי

        1. האמת שכבר שנים אני לא מתלהבת מבשר מבחינת טעם ומוסרית יש לי בעיה עם זה מאז ומעולם, בעצם. ובשנים האחרונות אני קוראת דברים על תעשיית הבשר ובא לי למות. אני בשאיפה לטבעונות,אבל נותנת לזה לראות בהדרגה. אני אשמח להעביר את הילדים לצמחונות אבל אבא שלהם פחות בעניין. ניתן להם לפתח את המצפון של עצמם קודם אם כך. שניהם חובבי חיות וטבע אז אני מקווה שזה יקרה לבד.
          אנחנו ניקח חתול לפני כלב, אבל שואפים לעשות את שני הדברים השנה.
          מזעזע, הרעיון שאחד השכנים הרעיל 🤬

          אהבתי

          1. נכון, התעשייה מזעזעת. אבל אפשר לשלם יותר ולקנות לא מהתעשייה או ללכת לכפר ולקנות בשר וגבינות משם או אפילו לצוד ואז לפחות אתם יודעים שזו תזונה טבעית, אבולוציונית אפילו ולא התעללו בחיה מיום היוולדה. נראה לי שזה הפתרון שהייתי מציעה למי שאוכל בשר. לגבי דגים, לדוג אותם בעצמכם.
            זה מאוד נפוץ בבולגריה הרעלה עם אנטיפריז (החומר מהרדיאטור). מזל שיש לי מצלמות מסביב לבית. אני עדיין עושה משמרות צפייה בהקלטות עם בעלי. ברגע שתהיה לי הוכחה, הלך עליו. ומכיוון שאני חיה במדינת עולם שלישי, אני לא דואגת. הכל מותר פה.

            אהבתי

    1. אם את בענייני בשר אז ההונגרים מטגנים את הנתח הבשרי (נקניק/שומן/נתחי אווז וכו) בשלב הבצל, ואז שאר הירקות, וכו. אם את מכינה את המרק דווחי לי, מאוד אשמח לשמוע איך יצא 🙂

      אהבתי

  3. עשית לי דודא לארוחה במרק סמיך. השילוב של התמונות מושלם. אצלנו אני לא מבשלת, והשותף מכין מרקים אליפות. פעם אחד הילדים הציע לו לפתוח דוכן מרק ולקרוא לו מרקש, מלשון מרק אש. אבל אני צמחונית גם כן (אממממ, בכל זאת אוכלת דגים, אז פסקטריאנית?), והמרק הזה ממש עושה לי חשק. ואת יודעת איך זה בארץ: רק טיפה רטוב בחוץ וכולם בטוחים שזה חורף קר נורא.

    אהבתי

    1. זה מבריק בעיני, מרקש. כל הכבוד לילד הקופירייטר. וגם אני פסקטריאנית, בעצם. אני לא יודעת לאן זה יילך, כי בתכלס אני מבינה את הדרך הטבעונית ויש לי סימפתיה אליה, אז אולי אקצין גם בעניין הדגים ואמשיך הלאה, אבל בתור התחלה אני לא אוכלת בשר.

      אהבתי

  4. המרק נראה נפלא, הייתי מייבאת איתו גם אלינו גם קצת חורף לגוון את הקיץ הנצחי שאנחנו גרים בו 😦
    ותודה על ההמלצה על הקבוצה, עדיין לא קראתי בעברית בקינדל ולגמרי הגיע הזמן.

    אהבתי

    1. העברית בקינדל שיפר את היצע הספרים שלי לאין שיעור. פתאום אני חושקת בספר בעברית, קונה אותו ומתחילה לקרוא באותו ערב. תענוג.

      אהבתי

  5. נשמע טעים, וכף השמנת החמוצה מזכירה לי את המטבח ההונגרי בבית הוריי: מוסיפים שמנת כמעט לכל דבר 🙂

    אהבתי

      1. זה מזכיר לי כשחיינו בקולקטיב בשבדיה אז היו שם זוג הונגריות שבאו מבודפשט לחיות חינם על חשבון איזה שבדי שמנסה להציל את העולם (התאפקתי ולא אמרתי פראייר), אז תמיד הם מצאו סיבה שהם ילכו לקניות והיו חוזרות עם 5-6 קופסאות של קרם פרש כל שבוע והיו מכסחות את זה! והכל על חשבון ביורן הברון (שבכלל לא היה ברון אלא צבר חובות עתק של מיליון קרונה אך הצלת העולם כנראה שווה את זה). בקיצור, היתה פעם איזו שיחה על תקציב, כולנו ישבנו מול השולחן ושאלו במה יש לקצץ. אז אני ישר הלשנתי: "ההונגרים מכניסים לכל דבר קרם פרש, לכל מרק! והם עושים גומבוץ כל יומיים! ומלא קרם פרש נשפך על זה!"חבל-על-הזמן. הם רצו לאכול אותי חיה. מזלם היה ששבדים הם גם נאיבים וגם רוצים להציל את העולם, אז זה עבר להם ממש בסבבה ושחיתות הקרם פרש נמשכה ונמשכה..עד עצם היום הזה (סתם, הם עזבו לגוטנברג אחרי שחסכו מספיק כסף מהדירות שהשכירו בבודפשט).

        אהבתי

        1. רגע, חיית גם בשבדיה! די, את חייבת בלוג. גלגולייך הרבה יותר מעניינים משלי. ואויש, ההונגריות האלה נשמעות כל כך הונגריות טיפוסיות, בעע.

          אהבתי

          1. ממש לא, כי אני קוראת את הבלוג שלך שנים. אני זוכרת איך ישבתי בדירה במרכז תל אביב וקינאתי בך על כל ההרפתקאות. ובואי נעשה סדר לקוראים שלא יודעים מה זה שבדיה, ארץ שאפילו דב קוטב יתפגר שם משיעמום. ועכשיו בכלל הדרדרתי לזקנה בולגריה שמשמרת עגבניות לחורף.

            אהבתי

            1. יש לי חלום לשמר עגבניות ושאר ירקות לחורף. מתברר שכל הזמן הזה שאפתי להיות זקנה בולגריה.

              אהבתי

    1. אם אנד אס היו אחד ממקורות המזון הנורמליים כאן, פלוס מותגים באנגלים, ולכן רוב התבלינים שלי משם. ואז הם סגרו. ווי של נוט ספיק אבאוט איט כי זה עוד כאוב. אבל בתכלס יותר פוש תבלינים מווייטרוז, לא?

      אהבתי

  6. נראה מעולה.ינוסה.
    לא יודעת אם בקינדל-אבל מאוד נהנתי עכשיו מספר הסיפורים של מיקה אלמוג.מומלץ

    אהבתי

    1. אני אשמח לשמוע אם ניסית ואיך יצא!
      מיקה אלמוג כתבה טור מעולה מעולה בתקופת מוסף הארץ שלה. אני סקרנית לגבי ספר שלם שלה.

      אהבתי

  7. פפריקה נראה לי מוצר בסיסי בכל מאכל הונגרי (כמעט) לא?
    ג'ינג'ר במרק של קיטניות זה לא משהו שאי פעם חשבתי לנסות…
    מאידך הסיכוי שלי לאכול מרק עם קיטניות ודגנים הוא שואף לאפס (10 שנות צמחונות גרמו לי להיות אלרגית לשניהם)
    בתקופה שהייתי צמחונית הייתה פעם אחת שההורים שלי הכינו חמין צימחוני, זה לא יוצא באמת באותו הטעם

    ולהונגרים יש אוכל ממש ממש טעים (ונטיה להוסיף שמנת ו/או חמאה להרבה דברים)

    אהבתי

    1. פפריקה זה משהו שיש בכל אוכל הונגרי שאינו מתוק, כן.
      ג'ינג'ר משדרג מאוד כל מרק, כולל קטניות.
      אז את כבר לא צמחונית??

      אהבתי

      1. הפסקתי עם הצמחונות בשנת 2001 אחרי שהשתחררתי מצה"ל
        זה היה חלק מתהליך (למעשה הפסקתי את הצמחונות בגלל שלל בעיות רפואיות שקרו לי עקב התזונה הצמחונית), זה שגיליתי בדיעבד שאני אלרגית לדגנים וקיטניות זה רק סגר את הגולל על זה באופן סופי (כי למרות שכבר לא הייתי צמחונית, התזונה שלי עדיין הייתה מורכבת מהרבה דגנים וקיטניות)
        התהליך היה בכך שהצמחונות פגעה בגוף שלי קשות, במיוחד את המערכת החיסונית אבל לא רק ועד היום (15 שנים אחרי) אני סובלת מכל מיני תופעות תודות ל10 שנים של צמחונות
        בשורה התחתונה, החיים שלי יותר חשובים לי מכל אידיאולוגיה צמחונית או טבעונית (וכן זה הגיע למצב שבו סוללה של רופאים אומרים לי שזה או שיש לי X שנים לחיות אם אני אמשיך בדרך הזאת או שאני אחזור לאכול בשר)
        אמא שלי תמיד אומרת שבשנה הראשונה שחזרתי לאכול בשר בכל פעם שהייתי אוכלת הייתה לי הבעת גועל על הפרצוף… טוב… זה עבר לי…

        אז היום אני אוכלת הכל… חוץ ממה שאני אלרגית אליו, שיש רשימה לא קטנה האמת , אבל בראשם דגנים קיטניות, גלוטן באופן ספציפי. ואותי תמיד משעשע שאני אלרגית לקולה… פחית קטנה ואני במיון
        (לא שתיתי קולה שנים…)
        והאמת… התרגלתי…

        אהבתי

  8. אוהבת מרקים, חולה על קטניות וחץמתה כל כל דבר מעושן. אה כן וגם צמחונית.
    בקיצור, מתה לנסות כבר את המתכון הזה.

    אהבתי

  9. יפה לך. גם אני עוברת לצימחונות. ומאחר והטמפרטורות אצלנו יושבות על מינוסים גבוהים כבר שבועיים, מרק עשיר וסמיך זה מה שאנחנו אוכלים. אחרי השראה מפרו אני זורקת למרקים שלי גם אגרוף או שניים או שלושה של קינואה, זה מאד מעשיר וטעים. כוסברה מאד מוסיף, ועגבניות מרוסקות. אני עצלנית אז משתמשת בשימורים. ולאחרונה התחלתי לרסק את הירקות בפומפיה (הגזר, הבטטה, וכו) כי מתבשל יותר מהר ויותר קל לידיים ולשיניים. בקיצור, כל מה שיש במקרר נכנס לסיר. למזלי הגברים שבבית לא מתלוננים ואומרים שלא חסר להם הפרוטאין הבשרי. בהתחלה עוד עשינו דגים אבל גם זה כבר עבר לי.

    אהבתי

    1. רעיון מעולה לזרוק קצת קינואה לתוך המרק. את נותנת לי השראה לארוחת הערב של היום. לעומת זאת למצוא כאן כוסברה טרייה זה כמעט בלתי אפשרי 😦
      אני אוהבת ירקות מגוררים במרק, הם עושים מרקם מעניין יותר, אבל אין לי כוח להתחיל לגרר בפומפיה..

      אהבתי

  10. הכנתי בגרסה הבשרית.ללא פפריקה חריפה.עם גרגרי כוסמין במקום אורז והרבה עשבי תיבול.יצא בדיוק מתאים ליום הגשום שיש היום ולחייל שבדרך.
    תודה

    אהבתי

  11. אני בדיוק מכינה את מרק החומוס של סבתא שלי, פעם ראשונה שתפסתי אומץ וזה הדבר הכי טעים בעולם. מקווה שגם לי ייצא טעים. היא היתה מבשלת אותו על הפלטה כל הלילה…. אצלי הוא על הגז כבר שלוש שעוטת וכולם ישנים. בכל מקרה דחפתי לשם גם עוף. עשית לי חשק עם המרק שלך- אולי אנסה אוצו על אף שבעלי החמוד שונא גריסים- הוא טוען שיש להם מרקם של שיניים

    אהבתי

כתיבת תגובה