שלג ופורים ההונגרי

לפני כשבועיים נחת אצלנו אחינו הקטן לביקור שהגדיר כזמן איכות עם האחיינים. ובאמת, דוד ששמח לשחק עם אחייניו התגלה כנכס מטורף. כמה נוח זה יכול להיות אם גרים באותה מדינה. הגומבוץ והדובוש שמחו ללמד אותו לשחק בחתחתול והוא הצהיר שהוא לא מכיר את המשחק בכלל, הוא לא בטוח שהבין את החוקים, אולי ישחקו כמה סיבובים ואז יתחיל להבין. ואז הם התחילו לשחק ואחינו הקטן, בלי לדעת את כל הטריקים הקטנים, ניצח ארבע פעמים רצוף. מה זה הפוקס הזה.

פרט לזה הם שיחקו בכדור, בחידות, במגדל הזה שנקרא מפולת לבנים וצריך להוציא חתיכות עץ מהמגדל ולשים אותן בראש המגדל עד שהמגדל נופל (בדיוק בתור שלי כמובן. הו, צהלות השמחה של כולם) ובאופן כללי הסתדרו מצוין.

כמו כן, כמה ימים עם אחינו הקטן, שהוא צמחוני יותר אדוק ממני (שאוכלת דגים, כלומר אני פסקטריאנית או איך שלא אומרים את זה) גרמו גם לי להקפיד להזמין על צמחוני/טבעוני בזמן שהוא כאן, ומה אומר לכם, יצאתי איתו לצהריים ואכלתי כמה פעמים מרקים חסרי טעם בטירוף. מתברר שעם כל הכבוד, כדי שמרק פו או ראמן יהיו טובים צריך שזה יהיה ציר בשרי.

אחינו הקטן ישן בחדר של הילדים, ובהתחלה דאגנו שיפריע לו העובדה שהם הולכים לישון מוקדם ולכן הוא נכנס לחדר חשוך ולא יכול לקרוא ואז הם קמים מוקדם יותר ומעירים אותו. אבל התברר שאחינו הקטן זקן עוד יותר מאיתנו והוא נרדם עוד לפני שהילדים נרדמו ולא התעורר מהרעש שלהם בבוקר.

וכמובן, הוא נורא רצה לראות שלג. וכמובן, ירד שלג בכל השבוע לפני שהוא הגיע ואיך שהוא נחת בהונגריה זכינו לכמה ימי מזג אוויר נפלא של איזה עשר מעלות פלוס שמש, משהו שלא קורה פה לעולם בפברואר, חוץ מבביקורים של אחינו הקטן מתברר. כבר חשבנו שאחינו הקטן ייאלץ לחזור לארץ בלי שראה שלג, ואז האופנוען קרא באיזו קבוצה בפייסבוק שבפסגה הכי גבוהה בבודפשט (החלק של פשט הוא מישורי, החלק של בודה הוא הררי) יורד ממש עכשיו שלג ולגמרי שומם ואין אנשים שם, וכולנו פשוט קפצנו לאוטו ונסענו. זה עניין של 15 דקות, ועברנו מחמש מעלות גשומות לאפס מעלות מושלגות.

IMG_0964
אף אחד לא ידע שיורד שם שלג אז קיבלנו את כל ההר לעצמנו

 

כאן פצחנו בגלישה על מזחלות קטנות שהבאנו איתנו ואחינו הקטן והאופנוען גילו שהם ילדים קטנים בנשמתם וגלשו בשלג עד שכולם היו רטובים, קפואים ומאושרים.

IMG_0962
זה מה שנקרא אושר

ואחרי כמה ימים אחינו הקטן נסע וגיליתי שהרבה יותר קל כשיש בבית בחור שמשעשע לך את הילדים. שוקלת להציע לו לעבור לכאן בתור אופר.


 

בסוף השבוע האחרון הלכנו האופנוען ואני לקונצרט. כן, תרבות זה כאן. כלומר אשכנזים שקוראים הארץ זה כאן. כלומר, אנחנו ברוסיה וזה הבידור המקובל אז למה לא.

IMG_1030

זה הורכב מעשרה קטעים קצרים. פה אתם רואים קטע אופרטי בליווי פסנתר, אני מנסה להיזכר בשם היצירה אבל כל מה שיוצא לי זה לה מרמור מאת פרלש, ולא נראה לי שזה זה.

כיוון שהגענו קצת בלחץ זמן לקונצרט מצאנו את עצמנו מחפשים חניה בלחץ, והופתענו לגלות מקום פנוי ברחוב הסמוך. כלומר, אני לא בדיוק הופתעתי כמו חשדתי שזה מקום שאסור לחנות בו, אבל האופנוען אמר "בטח שמותר" וחנה, ואני ויתרתי כי הרבה פעמים הוא מבין דברים כמו מקומי בעוד אני רואה לא קולטת כי אני לא מקומית.

על כל פנים, יצאנו מהקונצרט ואני הייתי בטוחה שיהיה שם דו"ח, אבל בסדר, שיהיה דו"ח, אני התרעתי בסופו של דבר. מה שלא היינו מוכנים אליו זה זה:

IMG_1033
וד"ש מהאייטיז

כן, מתברר שעוד מסנדלים פה מכוניות. ומתברר שלוקח עד שעתיים לחוליית חולצי הסנדלים לבוא לשחרר אתכם מהסנדול וממעותיכם. ובדיוק אפס מעלות והילדים עם בייביסיטר. מהמם.

לא נורא, שיקרנו לעצמנו שגם זו לטובה, הודענו לבייביסיטר שייצא ארוך משחשבנו, והלכנו לבקר את עופר הבשלן ההונגרי שגר שני מטר משם עד שיגיעו המחלצים. ותודה לעופר שקיבל אורחים בהתראה של חמש דקות ונפלנו עליו לשעה (אבל הבאנו מקרונים! שאומנם אכלנו אותם בעצמנו).


 

בשבוע שעבר חגגו כאן את פורים ההונגרי. פורים ההונגרי נקרא פארשנג. אני לא סגורה מה הסיפור מאחוריו אבל קיים חג כזה בכל מרכז אירופה, מתחפשים בו וזה תמיד יוצא בפברואר. אהמ אהמ, רמז לחג הפגאני שהוא כנראה המקור לכל חגי התחפושת של החורף.

על כל פנים, המורה של הגומבוץ שלחה מייל ופה היא כתבה שהיא תעריך את זה אם הילדים יתחפשו לדברים צבעוניים ומשעשעים וישאירו את התחפושות הקודרות והמפחידות להאלווין. לא חשבנו שזה בעיה עד ששאלנו את הגומבוץ למה הוא רוצה להתחפש והוא ענה שהוא רוצה להיות "מוות". כלומר דמות עם ברדס שחור וחרמש גדול. רק מה, זה קצת פחות צבעוני ומשעשע. שבועיים התחננו לפניו שישנה את דעתו והוא לא הסכים. יומיים לפני היום המיועד הוא נזכר שלפני שנתיים הוא ראה תמונה של הבן של חברתי איריס מתחפש בפורים לאיש בלתי נראה והחליט שהוא רוצה גם. אין בעיה, העיקר שלא מוות. סימסתי בהיסטריה לאיריס בשאלה איך עושים את זה, ויש לי יומיים. היא הייתה קצת סקפטית אבל נתנה לי הוראות ומה אתם יודעים, הסתדר!

 

IMG_1012

ותודה לאיריס 🙂


 

וקצת בענייני טלוויזיה:

התחלנו לראות גרייס ופרנקי. בהתחלה לא סבלנו את זה, כי זה אמור להיות דרמה קומית אבל שני הפרקים הראשונים הרבה יותר מדכאים ממצחיקים. הסיפור, וזה לא ספוילר כי זה קורה בתחילת הפרק הראשון, הוא שבעליהן של פרנקי וגרייס עוזבים אותן לטובת רומן ביניהם. בשל צירוף נסיבות פרנקי וגרייס מוצאות את עצמן גרות ביחד, הפכים מוחלטים אחת של השנייה. יש פה חומר לקומדיה כמובן, אבל שני הפרקים הראשונים מוקדשים יותר להלם של שתי הנשים שמוצאות את עצמן בגיל שבעים פלוס בלי בעלן זה ארבעים שנה, לבלות את שנות הזהב והדמנציה לבד. זה היה ממש עצוב לנו לראות ובשלב הזה האופנוען פרש. אבל אני המשכתי כי בכל זאת אני צריכה לראות משהו בזמן שאני מקפלת כביסה, והאמת שעכשיו אני ממש מחבבת את הסדרה. מעבר לזה שבאמת יש בה קטעים קומיים מוצלחים, ויש משחק מעולה – הנשים הן ג'יין פונדה ולילי טומלין שמשחקות ללא התנצלות את גילן (בפרק הראשון פונדה מסירה איפור ואז שולפת משיערה חתיכת תוספת שיער שמותירה אותה דלילה אבל אמיתית), וזוג הגברים הוא מרטין שין, כלומר הנשיא בארטלט, וסם ווטרסון, כלומר התובע מקוי מחוק וסדר, שזה בכל פעם מפתיע לראות אותם מתנשקים, ויש גם סדרה של דמויות משנה מוצלחות – ולא פחות חשוב, מעצב הסט והמלבישים של הסדרה עושים עבודה מעולה, ואנחנו מקבלים בית חוף יפהפה, בית בורגני יפה, וסדרה של דמויות קלאסיות – הזוג הוואספי, הזוג היהודי ההיפי, האמא לילדים קטנים הלחוצה וכו – שלבושות בול כמו שאתם מצפים ובטעם מושלם. בקיצור, אין קיפול כביסה בלי גרייס ופרנקי.

289041_orig

Godless – איך לעזאזל תרגמו את זה לעברית? זו מיני סדרה בנטפליקס שמתרחשת במערב הפרוע. תודה לאל שאני לא חיה בשנים האלה שם. בעיר שהתרחש עליה אסון וכל גבריה נספו ביום אחד, נותרות הנשים האלמנות, הילדים וכמה גברים בודדים ולא כשירים פיזית להחזיק את העיירה. חלקן נוטלות לידיהן חירות חדשה ופורחות, חלקן חולמות שיגיעו גברים שיתחתנו איתן ויגאלו אותן. לתוך המצב הזה נכנס כאוס בדמות כנופיית פושעים וחבורת גברים נצלנים שרוצים להשתלט על מכרה הפחם של העיירה. כל התיאור הזה רק בשביל לספר לכן שאחת הדמויות הראשיות משוחקת על ידי מישל דוקרי, היא ליידי מרי בדאונטון אבי, ואין מוזר מלראות אותה לבושה בבגדי בוקרים וזורקת לאסו. לא משנה איך קוראים לה בסדרה, אנחנו המשכנו לקרוא לה ליידי מרי כל הזמן.

4eee8d7237aea41c35a5ff5bbf96e488f682a979

 

13 תגובות בנושא “שלג ופורים ההונגרי

  1. מישל דוקרי משחקת בסידרה אמריקאית נוספת, good behavior דמות של נוכלת וגנבת, שמתחמקת מהחוק ומתחברת לרוצח שכיר. לוקח זמן להשתחרר מליידי מרי, אבל היא פשוט טובה, ואפילו המבטא שלה לא אנגלי. אשר לביקור האח הקטן, רעיון מצוין להביא אותו אופר, אלא שלפי התיאור שלך פשוט תקבלי עוד ילד, קצת יותר גדול.
    ותחפושת הבלתי נראה – גדולה. יש ילדים שאוהבים תחפושות מסורבלות ובלתי נוחות בעליל. גם לי יש ילד כזה (היום כבר לא ילד בגיל). אני עשיתי לו פעם משהו דומה של איש בלי ראש (עם ראש קלקר מדמם שמחזיקים ביד). במחשבה שניה, זה ודאי לא היה עובר את רף התחפושות הצבעוניות והמשעשעות של המורה.

    אהבתי

    1. רק רוצה לומר שאחינו הוא סוג של חצי ילד חצי מבוגר אחראי, כי יש דברים שדורשים בגרות שהוא כן ואני לא. אז כן, להביא אותו כאופר יביא לי עוד ילד לטפל בו אבל הוא גם מעסיק את הילדים נפלא, מבין אותם ממש באורח בוגר והוא גם מצחיק, שזה לא רע שיהיה בבית.
      כן, זו הייתה תחפושת ממש לא נוחה. סיכמתי עם המורה שתעזור לו לצאת ממנה אחרי תהלוכת התחפושות. ולא, ראש קלקר מדמם זה לא בדיוק מה שהמורה ביקשה :))

      אהבתי

  2. איזה כיף לקטנים לבלות כמה ימים עם הדוד הצעיר, וכמה כיף לאמא שפתאום יש לה בייבי סיטר/חבר צמוד בבית! מזל שבסוף גם הצלחתם לספק לו קצת שלג, הרי לשם כך הוא הגיע בחורף עד הונגריה הקרה!
    יש איזה קטע עם דודים צעירים – הילדים לא מתייחסים אליהם כאל מבוגרים אלא כאל ילדים גדולים מאד. כך לפחות שמתי לב שהנכדים שלי מתייחסים אל בני כשהוא בא לבקר. נהנים איתו ואוהבים אותו ומשחקים איתו בלי סוף אבל אם הם חושבים שלסיטואציה מסוימת נחוץ מבוגר, הם אומרים לו לקרוא לסבתא….😂 (והוא בן 34 ונשוי!).
    נראה שההליכה לקונצרט עלתה לכם ביוקר אבל הניבה זמן איכות בלתי צפוי עם עופר הבשלן ועם כמה מקרונים….😋
    לא כתבת איך הגיב האופנוען כשהבין שצדקת שאסור לחנות שם, ושזה יעלה ביותר מ"סתם" דו"ח.
    אהבתי מאד את התחפושת של האיש הבלתי נראה, ברשותך וברשות איריס אציע לבתי עבור אחד הנכדים (או שניהם).
    תודה על ההמלצה על פרנקי וגרייס. אחפש בקודי ואתחיל לצפות. בהחלט יהיה לי מוזר לראות את הנשיא ואת התובע מתנשקים!
    ראינו בלהט את GODLESS (בקודי גם קוראים לזה GODLESS אז אין לי מושג איך תרגמו לעברית), אבל כבר התרגלתי לשמוע את ליידי מרי במבטא אמריקאי בזכות הסידרה שהזכירה מניפה: Bad Behavior. מומלץ מאד. ראינו כבר שתי עונות ומחכים לעוד.
    לא יודעת אם אתם בקטע אבל אהבנו מאד את העונה הראשונה של MIND HUNTERS – על איך שהתחילה בכלל יחידת הפרופילאים הראשונה של ה-FBI.

    אהבתי

    1. גם אצלנו אחינו הקטן כבר לא קטן 🙂 אבל הוא באמת דוד צעיר בשביל הילדים וזה באמת נוח.
      אני שמחה שאת לוקחת השראה מהתחפושת, זו מחמאה בשבילי. ספרי איך יצא אם אכן הלכה על זה.
      פרנקי וגרייס זה חביב, בהחלט. ורגע, לסדרה שמניפה המליצה עליה קוראים התנהגות טובה או רעה? נדמה לי שמניפה אמרה טובה. או שבתרגום לעברית הפכו את זה ליותר חיובי? בכל מקרה, זה יהיה מצוין אם יש את זה בנטפליקס 🙂

      אהבתי

  3. הו! התחפושת של האיש הבלתי נראה נהדרת!!!

    מבחינת מזג אוויר, בישראל הוא השתגע… רק לפני שבוע היה פה שרב! כן באמצע החורף
    ואם להודות על האמת אין לי מושג אם הייתי מצליחה להסתדר בחורף אירופאי עם שלג וכו'…

    יש הרבה אוכל צמחוני וטבעוני טעים… אבל…
    כמו שאמרת יש טעמים מסויימים שאי אפשר באמת לחקות אותם
    לא משנה איזה תבלינים וחומרי טעם וריח יוסיפו להם

    אהבתי

    1. אני זוכרת איך שרב באמצע החורף היה מבאס אותי כשגרתי בישראל. זה ממש לא סימן טוב לתהליך המדבור של ישראל.

      אהבתי

  4. לסדרה קוראים בעברית חסרי אלוהים.
    תודה על ההמלצה!
    אני כל הזמן מחפשת המלצות טובות לסדרות בנטפליקס, ורוב ההמלצות האחרונות שלך לא היו…
    (חוץ מגמל שלמה עם האישה של הבלש שמתלבשת יפה)

    אהבתי

    1. אז כן, גודלס 🙂 אבל גמל שלמה יותר מוצלחת ממנה, אני כבר מזהירה. זו סדרה לא רעה, גודלס, אבל לא מדהימה ממש.

      אהבתי

  5. אם את רואה בנטפליקס אז זה בטח בלי תרגום? כי כשניסיתי להכנס לנטפליקס הוא מיד מעביר אותי לנטפליקס בולגריה, אז אני מעדיפה להשאר עם סדרות ועולם המדיה וככה אני יכולה גם לקרוא תרגום לעברית.
    נראה לי שזו פעם ראשונה שפרסמת צילום של הפנים של הילדים. מהקצת שהצלחתי להבחין הם נראים יפהפיים. ובהחלט מאושרים מהשלג והביקור!

    אהבתי

    1. זה בלי תרגום לעברית. אבל אפשר לשים כתוביות באנגלית וזה הרבה יותר קל להבין.
      אמרתי לעצמי שלא נורא לשים צילום פרונטלי כי בקושי רואים אותם! עכשיו עירערת את ביטחוני ששמרתי על פרטיותם. ממ. תודה אבל 🙂

      אהבתי

      1. לא חושבת שאת צריכה לדאוג. הם נראים חמודים בצורה מטושטשת אבל לא הייתי מזהה אותם ברחוב לפי התמונה שפרסמת. אגב סדרות, לא טוחה אם פרסמת את זה או לא ואם כן אז סליחה, סדרה שסיימנו אותה עכשיו עם 17 פרקים ואני לחלוטין מכתירה אותה כסדרה הכי טובה שראיתי בחיים חוץ מהאישה הטובה וזו הסדרה הספרדית se quien eres ("אני יודע מי אתה" ולא, אני לא מדברת ספרדית). מה שהכי משך אותי בסדרה הזאת זה לא רק העלילה המותחת אלא המסקנות שהסדרה מכוונת אליהן, מיינד בלואוינג אבל לא משהו שלא הכרתי מהחיים, םשוט נדיר בסדרות ואני מקווה שאני לא עושה שום ספוילר! אז להתחיל לראות בלי לחשוב פעמיים.

        אהבתי

  6. התחפושת מדליקה! איזה רעיון!
    אצלנו הקטנטנות בכיוון של מלמלות ונסיכות. כשהיו קטנות יותר ועשינו בהן כרצוננו, חופשו בין השאר לבוריטו, אוכל מקסיקאי שהבנות בארץ, ברוב יאושן הגיעו לשלב של אם אין אני לי מי לי, ומכינות לבד.
    לטענתן, לזה המקומי טעם של פלאפל 😳
    בעניין ׳אחינו הצעיר׳, כיף גדול. נראה שדודים/דודות צעירים זה שוס של חברים לדבר עבירה או אולי יותר מדויק, עבירות 🙃
    נראה שאצלכם שמח וזה תמיד מבורך

    אהבתי

כתיבת תגובה