בים של הונגריה

בפעם שעברה סיפרתי כאן איך הבטלה וחוסר התיכנון הם נרות לרגליי, והנה, ברוך השם, מייד קבעתי לנו מאה פעילויות עמוסות בלו"ז צפוף. להגנתי אומר שחלק זה דברים שהזמינו אותנו בתאריכים ספציפים ולענות "לא תודה, אנחנו כבר עושים משהו יומיים קודם" עשוי להעליב.

הדבר הכי שווה שהוזמנו אליו היה על שפת אגם בלטון (לקרוא: באלאטון), שנמצא במרחק שעתיים עד שלוש שעות נסיעה, תלוי באיזה צד של האגם. הבלטון הוא מה שמכונה "הים של הונגריה", ואילו אני, בתור אחד שיודעת, יכולה לספר לכם שזה לא ים, יותר כמו הכינרת של הונגריה (האקדמיה אמרה שמותר כנרת עם י'. רוצים לעשות מזה סצינה?).

האמת שלומר שזה הכינרת של הונגריה זה קצת מקטין את הבלטון. גודל הכינרת: 166 קמ"ר. גודל הבלטון: 592 קמ"ר, כלומר יותר מפי שלושה. כמו כן, מספר הערסים בכינרת: עשרה על כל מטר מרובע. מספר הערסים בבלטון: פחות. יש יתרונות לים של הונגריה.

FullSizeRender (10)

FullSizeRender (11)
הים של הונגריה. זה לא ים אם אף אחד לא צועק ארטיק לימון מכניס להריון

 

 

כל מי שגר בבודפשט יודע שהדרך הכי טובה לבקר בבלטון היא להיות עשיר ולהחזיק בית קיץ על החוף. הדרך השנייה הכי טובה היא לבקר אצל חברים עשירים שיש להם בית קיץ על החוף. אנחנו דווקא מכירים אנשים עם בית קיץ על הבלטון, אבל טרם הצלחנו להיות מוזמנים אליהם לשם, למרות מאמצי התחנפנות שהלכו והתגברו לקראת הקיץ. לא נורא, לכו תחפשו מי יזמין אתכם למסיבת החג האקזוטי חנוכה בחורף.

כיוון שכך האופציה שעמדה לפנינו היא לבקר בבלטון יחד עם שאר העמך  – לוותר על הבאטלר שיגיש לנו קוקטייל על הדק ולהגיע לחוף ציבורי עם צידנית ושמיכה. כבר עמדתי לעשות את זה כשהגיעה הצלה ממקום לא צפוי. חבר של הגומבוץ עמד לבלות שבועיים על הבלטון והזמין אותו לבוא לבקר אותו. התברר שאמא של החבר קלטה שלפניה קיץ של שלושה חודשים עם שלושה בנים שהקטן בהם בן שנתיים, התלבטה בין התמוטטות עצבים לתשלום הרבה כסף, ובחרה באופציה השנייה. היא מצאה מלון לא יקר ולא מפואר אבל עם חוף פרטי על האגם, והזמינה להם חדר שם לשבועיים (במפתיע, נוט, האבא נשאר לעבוד בעיר). כיוון שכך, היא תפסה אותי במסדרון ליד הכיתה ואמרה שממש ממש תשמח אם נבוא לבקר אותם. סבבה!

וכך, ביום בהיר אחד, נסענו שלושתנו לאגם בלטון. זו הייתה הפעם הראשונה שאני נוהגת כל כך רחוק מחוץ לבודפשט, אבל הווייז עשה את מלאכתו נאמנה. פרט לאיזו תקרית קטנה שבה הייתי בטוחה שלקחתי את הפנייה הלא נכונה ולכי תמצאי עכשיו דובר אנגלית שיגיד לי איפה אני, היה ממש בסדר.

FullSizeRender (15)
הכי שווה חוף פרטי

FullSizeRender (13)

דבר ראשון עלינו כולנו על בגדי ים. הילדים כבר היו במים כשאני טבלתי רגל מהוססת בעוד האמא השנייה מספרת לי איך הם שוחים כל יום כל היום, וכמה הטבע כאן פראי והמים מלאים בדגים ובצפרדעים. בעע. הוצאתי את הרגל מהמים וויתרתי על השחייה. למול פרצופה המופתע הסברתי שאני בחורה אורבנית ואוהבת את הדגים שלי ממרחק או בצלחת.

לא נורא, כל עוד הילדים לא ייצאו פרינססה אורבנית זה בסדר.

FullSizeRender (11)k

ואז הם כולם עלו על מזרון הים והפליגו:

FullSizeRender (16)

שזה השלב שבו האמא השנייה אמרה בנחת "תראי איך הם נהנים" בעוד אני צרחתי "אני לא מרשה!! תחזרו הנה מייד!! לא לשוט כל כך רחוק!".

ממ, מקווה שהם יזמינו אותנו שוב.

מאוחר יותר ישבנו כולנו על החוף כששני אורחים הגיעו לבקר.

FullSizeRender (12)

לא שוחה עם דגים וצפרדעים. וגם לא עם ברבורים.

אכלנו שם צהריים, בילינו את כל היום על הדשא מול האגם כולל זלילת חטיפים והגענו חזרה הביתה בשבע בערב עם הלשון בחוץ. כלומר, אני עם הלשון בחוץ ומוכנה לצנוח למיטה ברגע זה, הילדים עם הלשון בפנים וטוענים שהם רעבים. איך זה יכול להיות ומי אמור להכין להם ארוחת ערב עכשיו בהינתן שאני גמורה והאופנוען לא יודע לבשל? הזמנו.

פרט לזה נרשם גם ביקור בבריכה המקומית. עכשיו, אם אתם כמוני, כלומר מנס ציונה במקור, אתם מדמיינים את וייסגל ברחובות של שנות השמונים, בריכה אחת, צ'יפס מעפן עם קטשופ נוזלי מדי וארטיק שוקו-בננה. או, במקרה הטוב יותר, מנוי לקאנטרי בראשון. אבל פה אני לא מכירה את הגירסה המקומית לקאנטרי, ולעומת זאת על האי מרגיט, באמצע הדנובה אבל גם באמצע העיר, יש בריכה שהיא בעצם קומפלקס של כמה בריכות פלוס בריכת גלים פלוס בריכת מזרקות פלוס מגלשות מים פלוס גינת משחקים בתוך בריכה לפעוטות. כניסה למבוגר ושני ילדים ליום שלם: 80 שקל. סבבה.

FullSizeRender (1)nn
אולי הייתי צריכה לצלם את הצד הפחות משעמם של המקום, שרואים את המגלשות

היינו שם עם המשפחה האנגלית. הגומבוץ והדובוש ושתי הבנות האנגליות שיעשעו את עצמם בבריכה בעוד האמא האנגלייה ואני ניסינו לא להישרף. לא עבד. בפעם הבאה לזכור למרוח לעצמי גם את הגב ואת כפות הרגליים.

עוד פעילויות שנרשמו בשבועיים האחרונים: ארוחת צהריים במסעדה שיש לה גם בריכה, מה שמאפשר לכל האימהות לאכול בעוד הילדים שוחים בבריכה (הקטנה, יש לציין. מתאימה בול לילדים), כשמונים גינות משחקים, סרט בקולנוע (שונאת הקרנות תלת מימד. אי אפשר לראות בלי המשקפים ואי אפשר לא לחטוף כאב ראש עם המשקפים) וכמאה פליידייטים. התוכניות לשבוע הקרוב: לא לזוז מטר אם לא חייבים.

בפעם הבאה: מה עושים בקיץ בבודפשט, גירסת הסופ"ש.

36 תגובות בנושא “בים של הונגריה

  1. אני את הדגים שלי מעדיפה גם לא על הצלחת. שיישארו בים/אגם/נהר/אקווריום/ווטאבר שלהם ושיישארו הם וריחם הרחק ממני.

    מסעדה עם בריכה זה שוס!

    אהבתי

    1. אפילו לא בסושי??
      מסעדה עם חצר ירוקה גדולה ובריכה. אומנם תקועה בטיזינבו אבל ממש שווה נסיעה ביום קיץ חם.

      אהבתי

  2. אני מתגעגעת לבלוג הישן שלך. כנראה שינויים טכנולוגיים לא עוברים לי טוב. אבל מקווה שאת נהנית מזה. תנסי לנוח קצת בין פעילות לפעילות. הקייצים האלו עם הילדים – אין דבר מתיש יותר. איך ההורים שלנו יצאו מזה בקלות בלי לעשות כלום איתנו?

    אהבתי

    1. כן, אני זוכרת הרבה קייטנות והרבה זמן אצל סבא וסבתא. עכשיו זה ההורים הם צוות הווי ובידור.
      בבלוג הישן היו דברים נוחים, אבל ישראבלוג הוא פלטפורמה מיושנת וכמעט ולא נשארו בלוגים טובים ממש.

      אהבתי

  3. אגם באלאטון! אני זוכרת שדיברו עליו בבית (אני ממוצא מלעילי), ונדמה לי שגם חנה סנש כתבה עליו ביומן שלה. נדמה לי שהיא אפילו התארחה שם אצל משפחה (עשירה) שהיה לה בית על החוף (או שאני מתבלבלת).
    אהבתי את ביקור הברבורים (:

    אהבתי

  4. קיץ נפלא אצלכם ואיזה מקומות שווים!!!
    די מוזר/דוחה לשחות עם כל מיני יצורים. מסכימה איתך. והילדים המפליגים לעבר השקיעה על מזרן – גם אני הייתי מאבדת את הפסון וצורחת שיעשו סיבוב פרסה.
    כולי קנאה באנשים/הורים שלוקחים הכל באיזי.

    אהבתי

    1. אני יודעת שזה נורא לא מתחבר לטבע, אבל לשחות עם דברים שנוגעים בי – בעע. זה לא חייב להיות יצור חי, גם אצה או סתם שקית ניילון עושים לי רע כשנוגעים בי במים.
      לגמרי הייתי שמחה להיות אמא שלוקחת באיזי. זה בטוח עושה טוב יותר לשינה ולעור הפנים.

      אהבתי

      1. ובכן, אינני יודעת אם הסדרות הבאות יעזרו לשינה או לעור הפנים, אבל הן בהחלט טובות. מאוד!
        האחת שוודית דוברת אנגלית. לא ברור לי למה באנגלית, אך למרות העניין הפעוט והמוזר הזה, הסדרה עובדת:
        Wallander
        הסדרה השניה אליה נשאבתי עד לפרק הסיום בעונה הרביעית היא אמריקאית. מצויינת:
        Rectify

        אהבתי

        1. וואלנדר הוא הבלש של הנינג מנקל! הספרים מצוינים, אז אני מקווה שהסדרה לא תאכזב. בדיוק קיבלנו את הדיוידי שלה, אז בהחלט מתכוונים לצפות.
          לא שמעתי בכלל על הסדרה האמריקאית. מה שכן, אוטוטו מסיימים את "בית הקלפים".

          אהבתי

  5. האופנוען לא יודע לבשל??? מהההההה??? מה פתאום? ולמה עד עכשיו חייתי בסרט שהוא בכלל בשלן-על? אני ממש זוכרת פה פוסטים על שניכם משתפכים על אוכל. הייתי בטוחה שהוא גם יודע לבשל.

    אהבתי

    1. לא סתם סרט, סרט פנטזיה. בהחלט פוסטים משתפכים על אוכל. האופנוען מבין באוכל – מצד האכילה, לא מצד הבישול. תרומתו העיקרית לבישולים היא הכנת כריכים כשיוצאים לטיולים. גם זה משהו 🙂

      אהבתי

  6. כשהייתי ילדה היינו נוסעים (המשפחה) לחוף הבונים
    טוב לא היינו מגיעים רק לחוף, דודה שלי גרה במושב הבונים אז זה היה על הדרך
    ובכל מקרה תמיד היינו מסתובבים שם ליד שונית שהייתה שם באמצע (שנים לא הייתי שם) ולפעמים היו שם דגיגונים שאהבו לתת לנו "נשיקות" ברגליים
    פעם זה היה חוף מבודד שאף אחד כמעט לא היה מגיע אליו

    נראה לי אבל בעיקר שלילדים לא אכפת

    פה כניסה חד פעמית לבריכה, רק בריכה לא תגידי פארק מים עולה בסביבות 50 ש"ח לבן אדם אחד
    פארקי המים יותר באיזור ה100 ש"ח לאחד כמובן

    הקיץ בהונגריה דווקא נראה לא רע
    פה הכל צהוב, יבש וחם, חם ולח, חם מדיי האמת

    אהבתי

    1. אני לא זוכרת ספציפית את חוף הבונים, אבל כל האזור ההוא – נחל אלכסנדר וחוף בית ינאי למשל – מקסים ובד"כ עם חופים נהדרים, אז אני מניחה שהבונים מקסים אף הוא.
      בארץ מאוד יקר, ובריכות כמובן זה חלק מהעניין. אם זה יותר ממאה שקל לאדם, אז כמה עולה למשפחה יום בפארק מים? מטורף.

      אהבתי

      1. כניסה לפארק מים, תלוי איזה אבל המחירים נעים בין 400 ל500 ש"ח ל-4 אנשים
        מההורים שאני מכירה כולם מחפשים הנחות דרך קבוצות רכישה ו/או דרך הטבות של 1+1 שיש מדיי פעם דרך חברות כרטיסי האשראי וגם אז, עדיין יש הוצאות מסביב, אוכל וכל מיני פינוקים וכו'.
        לא סתם החופש הגדול זו חתיכת מכה לכיס של ההורים
        חברה הלכה עם 2 הבנות שלה לסרט, זו הוצאה של 200 ש"ח בלי למצמץ (ועוד רק הן נכנסו האמא חיכתה להן בחוץ)
        חברה אחרת לקחה את 2 הילדים שלה למגרש החלקה על הקרח, פעם היית משלמת סכום לכל היום (אני יודעת היה מגרש החלקה ברמת גן ואחי ואני היינו שורצים שם שעות זה היה עולה משהו כמו 50 ש"ח כולל נעלי החלקה) היום את משלמת פר 45 דקות או 90 דקות (120 ש"ח ל90 דקות) וכמובן שהילדים רוצים כמה שיותר (איזה ילד יסתפק רק ב90 דקות? זה כייף והזמן טס במהירות כשנהנים)
        כל דבר קטן זו הוצאה לא קטנה, וגם אם זו הוצאה קטנה, אז זה מצטבר כי אלה חודשיים עם המון הוצאות שהשיא שלהם זה ההכנות לקראת בית הספר (הכל יקר!)
        יש לי ידיד שהבן שלו עולה לחטיבה, ורק הספרים שהוא צריך לשנה הבאה זה 1400 ש"ח
        ועוד לא הכנסנו לזה תיק, מחברות כלי כתיבה תלבושת אחידה לביה"ס וכו'.

        אהבתי

        1. טוב, זה מחירים בלתי הגיוניים בעליל. אני לא יודעת איך משפחה ממוצעת אמורה לסגור את החודש ואף לחסוך.

          אהבתי

  7. היי עדי,
    לא מצאתי בשום מקום אופציה לכתוב לך הודעה פרטית
    שמי לירון בונאנו שטרן עורכת תוכן באתר למטייל ואשמח לדבר איתך!
    lironb@lametayel.co.il

    אהבתי

  8. חופשה ליד אגם זה הכי קיץ אירופאי שיש (וגם אמריקאי) אבל גם אני הייתי נשארת בחוץ – לא מתאים לשחות עם דגים ואצות…

    אהבתי

    1. כן, בדיוק, בית קיץ על האגם זה לגמרי אירופי/אמריקאי. אולי הייתי צריכה לגדול עם זה בשביל להעריך, אבל כיוון שזה לא קרה, אולי זו הסיבה שאני לא חובבת שחייה באגמים/נהרות.

      אהבתי

  9. אוקיי, הגעתי באיחור, אבל את רוצה לעשות מזה סצנה?

    1. אם הייתי מאמינה שחיות שאינן בני אדם יכולות להיות מרושעות, ברבורים לגמרי היו מרושעים! סיפרתי לך פעם את הסיפור על איך האחים שלי ואני האכלנו ברווזונים (שנקראו ונקראים על-ידנו עד היום דקדקים, as in Duckduckim) באיזה טיול (נראה לי שזה היה בהולנד?) וברבור הגיע, התחיל לרדוף אחרי אחותי, לקח לה את אחת הנעליים(!!!) וחזר לאגם never to be seen again? אז כן.
    לאחרונה מצאתי תמונות שמתעדות את זה. Totally Worth it.

    2. דגים באגם זה הכי כיף! במסורת ים-כיפור של יעל השנייה ושלי, אנחנו משחקות את המשחק הידוע ״איי, נשך אותי דג!״. מי שננשכת הכי הרבה פעמים בכל סשן כניסה למים מנצחת בסיבוב. מי שמנצחת בסוף היום מקבלת עוגיות ובירה ויין ואוכל. אבל גם מי שמפסידה.

    3. אז בייסיקלי הבריכה הזו היא פארק מים. שווה.

    אהבתי

    1. ברבורים הם חיה תוקפנית, זה בטוח. אבל הברבור שלקח לאחותך את הנעל – אין, היום זה השיא.
      דקדקים זה מעולה!!
      את ויעל השנייה – מטורפות.
      בעצם, עכשיו כשאת אומרת – כן, כנראה שזה פארק מים. חייבת להפסיק להיות כל כך תקועה על דברים (אמרו לי שזו בריכה, אז אני חושבת על המקום הזה כעל בריכה).

      אהבתי

      1. איך את מעזה לקרוא לזה ״בריכה״? מקווה שאת מתביישת בעצמך!!!

        הנשיכות של הדגים בעיקר מבהילות, זה לא באמת כואב כי הם קטנטנים. חוץ מזה, זו מסורת ים-כיפורית, ואני לגמרי מסורתית, כמו שאת יודעת. 😜

        אהבתי

        1. חשוב מאוד לשמר מסורת, בהחלט!
          אני לא יודעת, זו תמיד הייתה "הבריכה על האי מרגיט". בשלב שממש הלכתי לשם וגיליתי שזה הרבה יותר כבר היה מאוחר מדי, זה תויק תחת בריכה.

          אהבתי

  10. אני באותה צרה – סוגרת יום חול רביעי של חופשה ומחכה לגאולה.
    עוד חודש וחצי למנאייק… (שגם זה תענוג מפוקפק – בית ספר חדש בהההה)

    אהבתי

    1. ואתם בארץ או באפריקה? ואם באפריקה – יש תשתית לבידור? כלומר אימהות עם ילדים בגילה שצריכות פליידייטס? ובריכות? ויוצאים לטייל בטבע?

      אהבתי

  11. אמא משקיענית. אין מה לומר. הילדות שלי אומרות תודה אם פעם בשבועיים אני לוקחת אותן לחוף. זה שנמצא 800 מ' מהבית. (ואני עושה את זה באוטו כמובן). בשאר הזמן הן נרקבות מול הטלויזיה או צועקות זו על זו בזמן שהן מצלמות סרטוני הכנת חמאת בוטנים לפי הוראות מדויקות (האם את מכירה את הז'אנר?).
    (ואני עצמי הלכתי היום לשוט על האגם בקאנו ביחד עם מישהי שהיא מאוד fit אז עדיין רועדות לי הידיים מהמאמץ, אבל איכשהו הצלחתי להקליד פה תגובה).

    אהבתי

    1. בהתחשב בזה שהילדים שלי כרגע נרקבים על הספה בעוד אני תקועה במחשב אני לא מרגישה הכי משקיענית. יש לך חוף 800 מטר מהבית?? לגמרי דורש אוטו. אצלי הם בעניין של סרטוני זאק קינג (הוא מן קוסם, אני מניחה) וסקובי דו, הגירסה הישנה מהסבנטיז. אבל הכנת כריכי חמאת בוטנים נשמע הרבה יותר מבטיח! צריכה להכיר בשביל עצמי.
      פעם נסחבתי להקיף אי בשבדיה עם קאנו. במשך שבוע אחרי לא יכולתי להרים אף זרוע מעבר לפופיק. אני מבינה, כה מבינה.

      Liked by 1 person

  12. אין לי מה להגיד על בריכות וילדים קטנים יען כי אני זקנה ושלי כבר גדולות ודואגות לעצמן אבל אני ממש ממש ממש שמחה שמצאתי את הבית החדש שלך. באופן מפתיעה גם לי יש! את מוזמנת להתארח!

    אהבתי

  13. עדי! איזה כיף הבית החדש ואיזה כיף לקרןא שוב את הפוסטים המעולים שלך!

    הבריכה הזו ממש מעוררת קנאה. והים של הונגריה לפחות מאוד יפה, גם אם מלא ביצורים.

    בעניין הסרטים בתלת מימד, איש גאון בשם האנק גרין שסובל כמוך מכאבי ראש בסרטי תלת מימד פיתח משקפי דו מימד שהופכים סרטי תלת מימד לסרטים רגילים ואז אין כאב ראש. תתחדשי.
    https://store.dftba.com/products/2d-glasses

    הוא גם יוצר, בשיתוף עוד אנשים, סרטונים לימודיים מעולים ביוטיוב, כל השכלת המדעים שלי זה מהם. יש להם גם כמה ערוצים שמיועדים לילדים אם בא לך להושיב את הגומבוץ והדובוש מול תוכן חינוכי. חפשי ביוטיוב:
    Crash Course Kids
    Scishow Kids

    אהבתי

    1. די, איזה כיף! תודה!
      אויש, זו המצאה מעולה ההמצאה הזו!! נדרש לכל אמא שלפניה שנים של היתקעות בסרטי תלת מימד. תודה על הלינקים אגב, סרטי מדע זה לגמרי אנחנו.

      אהבתי

כתיבת תגובה